Teretane su dio svakodnevice za milijune ljudi diljem svijeta. S obzirom na složene i teške sprave koje potencijalno mogu uzrokovati ozbiljne ozljede, važno je pobrinuti se da su svi u ovim prostorima što je moguće više sigurni. To se, naravno, ne odnosi samo na sportaše i rekreativce koji tamo treniraju nego i na radnike, bili oni treneri koji rade s klijentima ili drugo osoblje.
U tu svrhu postoje standardi kojih bi se sve teretane trebale pridržavati, a odnose se na opremu i za vježbače, osposobljenost osoblja i općenitu sigurnost cijele teretane u slučaju nekakve nenadane opasnosti. Kako bi ove stvari bile što jasnije, evo kratkog pregleda najvažnijih elemenata za sigurnost rada u teretani.
Prostor u kojem se nalaze sprave za vježbanje mora imati više mogućih izlaza u slučaju nužne evakuacije kao i opremu za gašenje požara. Nadalje, rasvjeta i ventilacija također bi trebali biti ispravni – niti jedan dio teretane ne bi smio biti neosvijetljen, a preporuka osvjetljenosti je više od 300 luksa za prostore gdje se vježba, dok bi se zrak trebao mijenjati barem osam puta tijekom jednog sata, iako je poželjno da broj izmjena bude veći od deset.
Zbog činjenice da se radi o zatvorenom prostoru s mnogo rasvjete i ventilacije, iznimno je važno obratiti pozornost na ispravnost električnih instalacija. Održavanje i servisiranje treba biti redovito, a to se odnosi i na sprave s električnim komponentama poput trake za trčanje, ergometre i slično.
Bilo kakvi problemi po ovom pitanju potencijalni su izvor požara, ali mogu rezultirati i teškim ozljedama ili opeklinama. Redovite kontrole i pravovremene reakcije stoga su od velike važnosti, a osnova za sve to je dovoljna količina opreza. Jednostavno, uvjeti u teretani i stanje sprava konstantno se moraju provjeravati kako bi se mogla pružiti najbolja moguća usluga i osigurati zdravlje radnika i klijenata.
Prostor također treba biti podijeljen na dio za vježbanje, svlačionicu i sanitarni čvorovi s tuševima, a potreban je i prostor u koji klijenti mogu sigurno odložiti vrijedne stvari koje imaju sa sobom.
Naravno, teretana ne može ispuniti svoju funkciju bez odgovarajuće opreme, stoga je vrlo važno biti siguran u njenu kvalitetu. Loša oprema može uzrokovati ozbiljne ozljede, pogotovo ako se radi o težim utezima, tako da ovdje kompromisa zaista ne bi trebalo biti.
Oprema za teretanu trebala bi se nabavljati od ovlaštenih dobavljača koji mogu jamčiti njenu ispravnost i kvalitetu. Uz to, na opremi bi trebale biti postavljene upute za sigurno korištenje koje jasno prikazuju kako se vježbe točno izvode. Početnicima bi treneri prije početka vježbanja trebali pokazati kako se koristiti opremom kako bi se znali koristiti njom i vježbati bez rizika od ozljeda.
Važan je i raspored opreme jer bi ona trebala biti dostupna i invalidima, ali važno je imati na umu da bi u sve ovo trebalo uključiti i prostor za asistenta, tj. trenera koji nadgleda izvođenje vježbi. Uz to, sprave i ostala oprema trebali bi biti dovoljno udaljeni jedni od drugih, a to se posebno odnosi na utege. Izvođenje vježbi mora biti nesmetano.
Pri rasporedu opreme u teretani treba voditi računa o preglednosti prostora kako bi treneri mogli uočiti bilo kakve probleme i reagirati na najbrži mogući način. Ovo može biti iznimno važno za zdravlje svih korisnika teretane i preporučuje se da se raspored prostorije za vježbanje planira tako da se može obuhvatiti jednim pogledom (s pulta na kojem se sportaši prijavljuju u teretanu, ako on postoji ili drugom nadzornom opremom).
Radnici u teretani moraju biti osobe educirane za rad u teretani koje upućuju, prate i kontroliraju vježbanje klijenata te im mogu pomoći u svakom trenutku. Za njih treba biti osiguran adekvatan prostor uz svaku spravu jer je za očekivati da će puno vremena provesti pomažući vježbačima u izvođenju vježbi. Svi radnici moraju biti osposobljeni za rad na siguran način i gašenje početnog požara.
No, osim pomaganja vježbačima pri pravilnom izvođenju vježbi, nadgledanja teretane i sastavljanju raznih individualnih i grupnih programa, radnici teretane imaju i zadatak paziti na opremu koja se koristi i moraju odmah reagirati u slučaju kvara ili bilo kakvih drugih problema.
Također, poželjno je i da više radnika zna pružiti prvu pomoć. To je nešto što može biti od iznimne važnosti, posebice u slučaju nepredviđenog događaja ili ako se dogodi da nekome od vježbača pozli i potrebno mu je pružiti prvu pomoć do dolaska hitne pomoći. Sve ovo će pomoći da se svatko u teretani osjeća sigurno i u dobrim rukama, što će sigurno igrati važnu ulogu u uspjehu i dobrom poslovanju teretane. Prema Zakonu o radu jedan radnik u svakoj smjeni mora biti osposobljen za pružanje prve pomoći.
Kako biste bili sigurni da su sigurnosni uvjeti u teretani na najvišoj mogućoj razini, potrebno je obaviti tehnička ispitivanja radnog prostora i opreme te izraditi procjenu rizika za mjesta rada u teretani. Najlakši i najbrži način za to obaviti je kontaktirati tvrtku Duplex Control i zatražiti naše stručno mišljenje. Bez obzira tražite li savjet ili nešto više, naši inženjeri su vam uvijek na raspolaganju.
Obratite nam se s povjerenjem i pobrinite se za adekvatnu zaštitu za svoje radnike i klijente!
Davor Duplančić dipl.ing.stroj., direktor
098 947 1970
Pošalji e-mail
Duplex control j.d.o.o.
Put Supavla 1
21000 Split
Pon – pet: 07:30 – 15:30
Sub – ned: zatvoreno
Na poseban zahtjev izlazimo na terenska ispitivanja i osposobljavanja i van radnog vremena.
Duplex Control j.d.o.o. je ugovorni partner Kontrol biro d.o.o.
Kontrol biro d.o.o. PC Split 1, Put Supavla 1, Split
Mob: 091 652 2849
Tel: 021 385 405
Pon – pet: 07:30 – 15:30
Sub – ned: zatvoreno
Na poseban zahtjev izlazimo na terenska ispitivanja i osposobljavanja i van radnog vremena.
O autoru